Over PEK

Stichting PEK

Stichting PEK, Platform Eindhovense Kunstenaars, is een initiatief van 6 kunstenaars die hun krachten hebben gebundeld om zo te kunnen profiteren van elkaars netwerk en visies. Marjan Wester, Teun Kuipers, Gijs Pape, Anouk Bax, Rachida Post en Klaartje Esch hebben hun atelier in Eindhoven of hebben anderzijds met Eindhoven te maken en maken autonoom en voornamelijk tweedimensionaal werk. Opvallend is dat er, binnen het samenwerkingsverband, verschillende disciplines terug te vinden zijn. De ontmoeting vindt dan ook niet plaats op basis van een voorkeur voor één bepaalde kunstvorm maar binnen breed geïnterpreteerde thema’s als ‘verstilling’ en ‘het landschap’.

Door met elkaar een platform te vormen, stimuleren en verbreden zij hun beroepspraktijk. Dit doen zij onder andere d.m.v. het leggen van contacten met andere kunstenaars en kunstenaarsinitiatieven in Eindhoven en daarbuiten.
Stichting PEK is opgericht om niet alleen afhankelijk te zijn van de gevestigde/bestaande expositie mogelijkheden, maar om zelf initiatieven te ontplooien. Deze onafhankelijkheid is voor de leden van PEK zeer belangrijk. “Omdat we in ons werk geen modieuze concessies willen doen en de kwaliteit en integriteit willen bewaken, zorgen we dat we financieel niet afhankelijk zijn van onze kunstenaars beroepspraktijk. Dit biedt ons bepaalde vrijheden die de basis zijn voor de hoge kwaliteit die wij proberen na te streven.”

Gerealiseerde projecten

De afgelopen jaren heeft PEK al flink aan de weg getimmerd met het bedenken en realiseren van- en deelnemen aan projecten in de regio. Bijvoorbeeld het Your-Space project gepresenteerd in het Van Abbemuseum, onderdeel van de tentoonstelling ‘Academy. Learning from the museum’ of bijvoorbeeld de werkperiodes met de werknaam ‘Pek on Paper’ op uitnodiging van Ingrid Simons en Grafisch Atelier Daglicht.

Met name de Salon-expositie krijgt steeds meer bekendheid, zowel binnen- als buiten het Eindhovense. Het zijn laagdrempelige duo-exposities waarin het getoonde werk altijd past binnen de visie van PEK: beelden van hoge kwaliteit in uiteenlopende disciplines, intrigerend door verstilling en ingetogenheid.

Stichting PEK organiseert vier salonexposities op jaarbasis en kent in 2012 alweer de 20e expositie.

Het platform

Stichting PEK heeft als doel, middels de georganiseerde exposities en samenwerkingsverbanden, om veelal jonge kunstenaars, met name uit de regio Eindhoven, aan zich te binden. Een selectie vindt plaats op basis van de kwaliteit van het werk en de thematiek.

peklogo2