ZWART WIT | 24 augustus – 4 oktober

ZWART WIT – 3 Ploeghleden en 3 gastkunstenaars in Galerie de Ploegh

Zuiver, integer, schoonheid zonder franje. Daar doet werk in uitsluitend zwart-wit aan denken. Want zowel maker als toeschouwer kunnen zich niet laten verleiden door kleur. Het werk beperkt zich tot lijnen en vlakken, en alle nuances daartussen; de enige instrumenten waarmee de maker zijn idee weergeeft, en ook de toeschouwer zal het daarmee moeten doen. De lijn in verschillende verschijningsvormen of het fluweligste zwart van een vlak zijn hier de verleiders bij uitstek.

ZWARTWIT_Ploegh_A5_v

De gastexposanten zijn Marjan Wester, die met haar project ‘City Parts’ het menselijk verlangen tot nieuwe ordening en structurering laat zien. Daaruit ontstaan weer nieuwe architectonische bouwsels die samen een nieuw stedelijk landschap vormen. In ‘Zwart Wit’ worden uit dit project de tekeningen en grafiek getoond.
Rachida Post houdt zich bezig met het weergeven van spanning in leegte. In pastelkrijt op papier maakt zij tekeningen die -ogenschijnlijk – met minimale middelen en handelingen zijn gemaakt.
In o.m. oliepastel toont Anouk Bax portretten van mensen die de ongenoemde maatschappelijke regels en normen – het bindmiddel als toegang tot de ander of een groep – niet begrijpen of zien. Kwetsbaarheid is in haar werk het hoofdthema.

De drie Ploeghleden zijn Gijs Pape, in wiens werk architectonische elementen een belangrijke rol spelen. In het geëxposeerde werk zoekt hij naar diepte perspectief in de breedste zin van het woord d.m.v. het fotograferen van architectonische studio-opstellingen.
Ook de tekeningen en grafiek van Olivier Julia zijn weergaven van architectonische volumen, met hun corresponderende schaduwen die steeds meer worden geabstraheerd tot ritmische beelden. Licht en ritmiek vormen door de jaren heen de leidraad in zijn werk.
Ploeghlid Dinieks tenslotte laat zeefdrukken zien die opgebouwd zijn uit kleine rechthoeken die elkaar overlappen, en zeefdrukken waar een grote vorm opgedeeld is in vlakken. Er is veel gebruik gemaakt van transparante inkten.

Deelnemende kunstenaars: Anouk Bax, Dinieks, Olivier Julia, Gijs Pape,Rachida Post, Marjan Wester.

Feestelijke opening: zondag 24 augustus om 16.00 uur door de heer de Haas van Dorsser, kunstkenner

Galerie de Ploegh

Pimpelmees 3